En zo is het allemaal begonnen.
Het eerste jaar gaf ik donderdagmiddag, na schooltijd, les aan mijn zoon en een aantal klasgenootjes. Dat deed ik op school, in het compurterlokaal, en met een boekje met oefeningen dat ik zelf gemaakt had.
Het jaar erop vroegen een aantal ouders of ik weer een typecursus kon geven. Dat overviel me nogal. Maar ik had de teksten toch al klaar liggen, dus heb ik de cursus nog een keer gegeven. Bovendien vond ik het erg leuk om te doen.
Deze ervaring maakte me duidelijk dat veel ouders het belangrijk vinden dat hun kinderen leren typen.
Maar het werken met een boekje met teksten die je overtypt was verre van ideaal.
Ik ben toen goed na gaan denken over hoe de ideale typecursus er uit zou zien. Volgens mij is dat typen met een online computerprogramma dat snelheid en fouten automatisch bijhoudt. Maar dan wel met de begeleiding van een typedocent die je leert hoe je de vingers neerzet en die zorgt dat je blind en met 10 vingers leert typen.
Begeleiding is essentieel
Het eerste online type-programma is ontworpen door studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Het was een tamelijk eenvoudige website waarop kinderen konden inloggen, en vervolgens een aantal type-oefeningen konden doen. Samen met de wekelijkse groepslessen werkte dit prima.
De belangstelling was erg groot. Steeds meer kinderen op de school van mijn zoon wilden leren leren bij me. Ik moest een aantal groepen maken omdat op een gegeven moment bijna de hele groep 7 wilde leren typen.
Ik begon me te realiseren dat er behoefte was aan een goede typecursus.